بسیج همت‌ها| دارا: باید ساز و کار های اداری که برای تولید مردم مانع ایجاد می کنند را از بین ببریم

رئیس مرکز مطالعات و آموزش وزارت کشور، گفت:‌ باید شرایط و زمینه حضور مردم در اداره اقتصاد، فضای آیین نامه و قوانین تسهیل شود. مردم نباید برای اخذ مجوز جهت فعالیت تولیدی و اقتصادی مدت‌ها درگیر برخی بوروکراسی های اداری شوند که ماحصل آن بی انگیزگی جهت فعالیت تولیدی می‌باشد.

گروه سیاسی خبرگزاری فارس:‌ سال ۱۴۰۳ از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی با عنوان سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شد. شعار سال ۱۴۰۳ همچنان که انتظار می‌رفت از جنس اقتصادی بود. رهبر معظم انقلاب با تاکید مجدد بر ضرورت رشد تولید و جهش در این حوزه تصریح داشتند «نقطه‌ ضعف اساسی کشور عبارت است از مساله اقتصاد. این جهش بدون مشارکت مردم و بدون حضور مردم اتفاق نخواهد افتاد. اگر ما بخواهیم جهش تولید داشته باشیم، بایستی اقتصاد را مردمی کنیم، باید پای مردم را به عرصه‌ تولید به نحو محسوسی باز کنیم، موانع حضور مردم را برطرف کنیم.» در این خصوص با جلیل دارا رئیس مرکز مطالعات و آموزش وزارت کشور در خصوص تببین شعار سال و راهکارهای تحقق آن گفتگو کردیم.دارا در ابتدا گفت: یکی از چالش های اصلی که امروز جمهوری اسلامی با آن مواجه است، موضوع اقتصاد و بحث معیشت مردم می باشد لذا از این حیث و به دلایل مختلف از جمله تحریم های ظالمانه کشورهای معاند و با توجه به بحرانی که جامعه بین الملل از حیث اقتصادی با آن مواجه هست؛ طبیعتا جمهوری اسلامی هم نیز در موضوع اقتصاد با چالش هایی مواجه است.وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری سالهاست شعار سال را با محوریت موضوعات اقتصادی مشخص می نمایند و بنظر می رسد شعاری که برای هر سال جدید انتخاب می شود به نوعی تکمیل کننده شعار سال قبلی می باشد.
رئیس مرکز مطالعات راهبردی وزارت کشور ادامه داد:‌ شعار امسال که با موضوع جهش تولید با مشارکت مردم انتخاب شده است زمینه طرح این شعار بیشتر مربوط به این است که ما هر چه موفقیت در حوزه های مختلف داشتیم با حضور مردم رقم خورده است. شاید اگر یک مروری مختصر به تاریخ جمهوری اسلامی بیندازیم متوجه می شویم هر جا حضور مردم پررنگ بوده در آن عرصه ما موفق بوده ایم.وی مطرح کرد: در تبیین شعار سال جدید رهبری معظم انقلاب بصورت ویژه نظرشان بر این است که تمام دستگاه های دولتی بر حضور مردم در اقتصاد متمرکز شوند و زمینه حضور مردم در فعالیتهای تولیدی و اقتصاد فراهم گردد. آنچه مسلم است رهبر انقلاب در شعار امسال تاکید دارند مردم در موضوع اقتصاد هم مثل موضوع تامین امنیت کشور و مثل خیلی از موضوعات فرهنگی اجتماعی حضوری پرشور داشته باشند. به همین خاطر در سال جدید اقتصاد را به سمت مردمی سازی پیش ببریم چرا که اقتصاد آزاد و دولتی جوابگو حل مشکلات اقتصادی نبوده است.
دارا اظهار داشت: قاعدتاً اگر فعالان اقتصادی در دولت باشند به دو دلیل مانع حضور مردمی سازی اقتصاد می شوند و آنها شاید مردم را رقیب اقتصاد دولتی بدانند یا این که به توانایی و اراده مردم جهت رفع مشکلات اقتصادی اعتماد نداشه باشند بصورت کلی در بخش دولتی یا از وجه بی اعتمادی یا به دلیل منافع تمایلی به واگذاری اقتصاد به بخش خصوصی و مردمی ندارند. اما اگر از منظر بخش غیر دولتی به قضیه نگاه کنیم شاید مهمترین مانع از نظر آنها این است که میزان حضور مردم در اقتصاد تجربه خوبی نبوده است و برخی از فعالان اقتصادی نسبت به این موضوع بی اعتماند که باید زمینه اعتمادسازی ایجاد شود. مطلب دوم اینکه موضوع مردمی سازی اقتصاد نیاز به تبیین دارد یعنی اقتصاددانان در کشور این مسئله را برای عوام توضیح دهند که هر چقدر پیوند بین مردم و حاکمیت در مباحث اقتصادی و حکمرانی اقتصاد بیشتر و محکم تر شود عواید و منفعت آن هم برای دولت و هم برای مردم است. چون کسی که خود را متعلق به آن عرصه بدانند نقش خودش را در فضای اقتصاد جدی بییند برای نفع خودش تلاش مضاعف می کند .رئیس مرکز مطالعات راهبردی وزارت کشور در ادامه گفت: مانع سوم سازوکارهای اداری هست. باید شرایط و زمینه حضور مردم در اداره اقتصاد در فضای آیین نامه و قوانین تسهیل شود. مردم نباید برای اخذ مجوز جهت فعالیت تولیدی و اقتصادی مدتها درگیر برخی بوروکراسی های اداری شوند که ماحصل آن بی انگیزگی جهت فعالیت تولیدی می باشد. ما باید ساز و کار های اداری که مانع ایجاد می کنند را از بین ببریم.
وی همچنین مانع چهارم را دخیل در انگیزه خود مسئولین عنوان کرد و افزود: اگر قوانین تسهیل گر وجود به همراه تبیین گری و اعتماد داشته باشد اما خواست و اراده جدی در مسئولین چه در سطوح بالا یا میانی مدیریت این اراده وجود نداشته باشد تحقق جهش تولید با مشارکت مردم خیلی امکان پذیر نیست.وی در رابطه با استفاده از ظرفیت جوانان و شرکت‌های دانش‌بنیان در جهش تولید است، مطرح کرد: درهر کشوری اگر تولید علم ایجاد شود ولی تجاری سازی صورت نگیرد اثر بخشی لازم را ندارد اگر انباشتی از تولیدات علمی داشته باشیم ولی تاثیری در بهبود وضعیت اقتصادی و توسعه اقتصادی نداشته بشد فی الواقع فقط بصورت ظاهری آن کشور رشد داشته است معولا کشورهایی که پیوند بین تولیدو شرکت های دانش بنیان با عرصه اقتصاد برقراردارا در پایان خاطر نشان کرد: امروزه ما در برخی کالاهایی که تحریم هستیم وقتی مشاهده کنیم می بینیم چون ضرورت پرداخت و حل آن مسئله را لمس کرده ایم در  تولید آن کالا موفق شده ایم. زیر ساخت اصلی پیشرفت کشور مباحث علمی و تقویت شرکتهای دانش بنیان است. ما امروزه در کشورمان شرکت های دانش بنیان و نخبگانی زیاد داریم و در منطقه در رتبه یک تولید علم هستیم که باید بین شرکت دانش بنیان و جهش تولید پیوند برقرار کنیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید