۲۸ خرداد سالگرد بازگشت گفتمان کارآمدی به عرصه اجرایی کشور

دو سال پیش در چنین روزی یعنی ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ انتخابات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و مردم سراسر کشور با حضور در پای صندوق های رای به از میان کاندیداهای سیزدهمین دوره انتخاب به گزینه مدنظر خود رای دادند و در نهایت نیز آیت الله رئیسی توانست با کسب بیشترین رای به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود.

امروز با گذشت حدود دو سال از فعالیت دولت و به بهانه دومین سالگرد انتخابات، فرصتی مناسب برای بررسی و ارزیابی دستاوردهای حاصله و مسیر طی شده در راستای تحول و پیشرفت، فراهم آمده است.

دولت سیزدهم در حالی تشکیل شد که بدهی به بانک مرکزی از ۱۳ هزار میلیارد تومان تا پایان سال ۹۱ به ۱۱۵,۰۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ رسیده بود که خبر از رشد ۷۰۰ درصدی نقدینگی می داد.

بر اساس آمار اعلام شده دولت گذشته در هشت سال عمر مسئولیت خود به طور خالص بیش از ۵۴۰ هزار میلیارد تومان از سیستم بانکی استقراض کرده بود و در چهار ماهه اول ۱۴۰۰ که ماه های پایانی دولت بود نه تنها بخش زیادی از ظرفیت انتشار اوراق و استقراض دولت استفاده شده بود بلکه در این شرایط هم بیش از ۵۴ هزار میلیارد تومان پول چاپ شد تا با بی انضباطی مالی کسری بودجه رفع شود و تبعات آن برای دولت جدید هم به جای بماند

دولت سیزدهم در شهریور ماه ۱۴۰۰ در حالی شروع به کار کرد که فشار سنگینی را برای تامین هزینه های جاری و عمرانی دولت تجربه می‌کرد با این ها با این حال در ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ یعنی حدود چهار ماه از تشکیل دولت موفق شد بدهی ۵۴ هزار میلیاردی دولت قبل را به بانک مرکزی تسویه کند.

این دولت در در دو ماه نخست ۱۴۰۱ هم یک ریال از بانک مرکزی استقراض نکرد که در سال‌های بعد از انقلاب بی سابقه بوده است که به گفته مسئولان اقتصادی دولت این نشان  از اهتمام جدی دولت در انضباط مالی و بودجه است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید