محجوب: خلا مرجعیت احزاب، چالش بزرگ انتخابات است/ رابطه مجلس و احزاب باید جدی گرفته شود

علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر، در نشست «نخبگان سیاسی و انتخابات» مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور، انتخابات را به ماشین پرشتابی تشبیه کرد که اگر فرمان آن را بچرخانید، چپ می‌کند و سرنشینانش را از بین می برد.
او با اشاره به انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی در سال ۱۳۸۵، پیروزی را حاصل متحد شدن و ارائه یک لیست از طرف حزب جمهوری اسلامی و متحدانش دانست و گفت: «این طور نبود که فکر کنید اگر حزب جمهوری اسلامی به تنهایی در آن انتخابات شرکت می‌کرد، پیروز می‌شد. قطعا به نهضت آزادی و حزب مجاهدین خلق می‌باخت. اینکه کسی از سر سیری با انتخابات برخورد می‌کند خطرناک‌ترین برخوردها است.»
نماینده شش دوره مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد که برای برگزاری یک انتخابات پرشور، در درجه نخست همه باید اتحادگرا باشند و به حداکثر وحدت برسند. محجوب توضیح داد: «منظور من از حداکثر وحدت، وحدت صوری نیست، بلکه وحدت بر حسب ضرورت است. آنچه نهضت آزادی را در کنار حزب جمهوری اسلامی قرار می‌دهد.»
البته دبیرکل خانه کارگر وحدت را به معنای کنار گذاشتن رقابت ندانست و اضافه می‌کند: «انتخابات مجلس وقتی به حداکثر آرا می‌رسد که رقابت درونش آشکار باشد. انتخابات کم‌رقابت، خودش ضد رأی است.» او با اشاره به افول مشارکت در دوره‌های پیشین انتخابات مجلس، به حمایت وزارت کشور و شورای نگهبان از حزبی شدن انتخابات پرداخت و گفت: «من معتقدم که در مجلس، باوری بر مرجعیت حزبی وجود ندارد. بیشتر نمایندگان منفرد هستند و اصلا رهبری دسته جمعی را قبول ندارند.»
نماینده ادوار مجلس ادامه داد: «انتخابات و مجلس از روز ازل و تاریخ پیدایش آن در فرانسه، با این تفکر همراه بود که بلافاصله حزب به وجود می‌آید. پس هم احزاب برآمده از مجلس هستند و هم مجلس برآمده از احزاب است. رابطه این دو باید جدی گرفته شود.» محجوب این خلا مرجعیت سیاسی که بر عهده احزاب است را چالش بزرگ انتخابات در ایران دانست و تاکید کرد که نباید از مرجعیت دینی و رهبری در هر جایی هزینه شود. توجه به ارکان زندگی مردم و همچنین تبلیغات، از دیگر عواملی هستند که به باور محجوب می‌توانند به افزایش مشارکت مردم در انتخابات کمک کنند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید